Wyniki Stora Enso za II kwartał 2014: znaczący wzrost zysku operacyjnego EBIT

2014-07-23

Koncern Stora Enso poinformował o wynikach finansowych za II kwartał br. Firma osiągnęła w nim – rok do roku – znaczący wzrost zysku operacyjnego brutto. Wyniósł on 209 mln euro, przy 124 mln euro w analogicznym okresie 2013 r., głównie za sprawą redukcji kosztów. Drugi kwartał br. przyniósł zadowalające wyniki działów Renewable Packaging oraz Building & Living, dzięki czemu sprzedaż Stora Enso zamknęła się w ww. okresie kwotą ponad 2,5 mld euro. Przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej wyniosły z kolei 288 mln euro.

W komunikacie do akcjonariuszy i inwestorów, opuszczający firmę z dniem 1 sierpnia br. jej CEO – Jouko Karvinen, napisał m.in.: „Drugi kwartał 2014 zakończył się zgodnie z naszymi oczekiwaniami, przynosząc lepsze od spodziewanych wyniki działu Renewable Packaging oraz większą o 22% od zakładanej redukcję kosztów. To, w połączeniu ze zwiększonymi zyskami jednostek Printing & Reading oraz Building & Living, stanowi najlepszy dowód wysokiego zaangażowania wszystkich pracowników Stora Enso w obraną przez nas strategię. Kolejnym tego potwierdzeniem jest spełniająca najwyższe standardy rynkowe celulozownia Montes del Plata w Urugwaju, uruchomiona w 2. kwartale br.”

Zakład, który rozpoczął produkcję na początku czerwca, już w połowie lipca zrealizował pierwsze dostawy do klientów. W roku 2014 udział Stora Enso w jego produkcji wyniesie ok. 300-350 tys. ton celulozy (ok. 50 tys. ton mniej niż pierwotnie zakładano). Innym ważnym wydarzeniem dla działu Biomaterials było przejęcie przez Stora Enso 100% udziałów w amerykańskiej spółce biotechnologicznej Virdia, specjalizującej się w opracowywaniu rozwiązań bazujących na surowcach odnawialnych. Sprzedaż działu Biomaterials wyniosła w 2. kwartale br. 243 mln euro, zaś jego zysk operacyjny EBIT nieco spadł, do poziomu 10 mln euro, głównie za sprawą kosztów związanych z inwestycjami w Urugwaju.

Kluczowy dla przyszłości Stora Enso dział Renewable Packaging odnotował w 2. kwartale br. przychody ze sprzedaży w wysokości 849 mln euro (o 1,7% więcej niż przed rokiem) i zysk operacyjny EBIT na poziomie 114 mln euro (wzrost o 48,1%). Na taki stan wpłynęła jego poprawiona wydajność operacyjna, zwłaszcza w obszarze tektury konsumenckiej. Firma osiągnęła tu rekordową wysokość produkcji, obniżając jednocześnie związane z tym koszty.
W 2. kwartale br. maszyna w zakładach Varkaus, dotychczas wytwarzająca papiery graficzne, została dostosowana do produkcji tektury bazującej na włóknach pierwotnych. Zgodnie z planem postępują również prace związane z uruchomieniem produkcji tektury w Guangxhi w Chinach. Oczekuje się, że wytwarzająca ją maszyna rozpocznie pracę na początku 2016 roku.

Jednostka Printing & Reading (część działu Printing & Living) odnotowała w 2. kwartale br. przychody ze sprzedaży w wysokości 970 mln euro i zysk operacyjny EBIT na poziomie 36 mln euro (przy stracie 17 mln euro przed rokiem). Ta poprawa to przede wszystkim efekt znaczącej redukcji kosztów związanej z programem restrukturyzacyjnym oraz zwiększaniem wydajności operacyjnej. Warto zaznaczyć, że wyższy od ubiegłorocznego zysk został zrealizowany pomimo stopniowego obniżania mocy produkcyjnych Stora Enso w tym obszarze rynkowym. Zgodnie z planem spółka zamyka zakład produkcyjny Corbehem we Francji. Finalizowana jest też sprzedaż fabryki Uetersen w Niemczech, która stanie się niebawem własnością firmy Brigl & Bergmeister.

Wyższy niż w ub.r. zysk operacyjny EBIT odnotowała także jednostka Building & Living (37 mln euro przy 28 mln w analogicznym okresie 2013). Warto podkreślić, że jest to jej najlepszy kwartalny wynik od 2. kwartału 2007 r., głównie za sprawą znaczącej redukcji kosztów stałych wynikającej z programu restrukturyzacyjnego. Przychody ze sprzedaży jednostki Building & Living wyniosły w 2. kwartale br. 490 mln euro.

Zdaniem Karla-Henrika Sundströma, który obejmuje stanowisko CEO z dniem 1 sierpnia br., przekształcanie Stora Enso w spółkę o zwiększonej koncentracji na klientach będzie nadal kontynuowane: „Chcemy oferować wartościowe wyroby, m.in. dzięki inwestycjom takim jak celulozownia Montes del Plata czy zakład produkcji tektury w Guangxi. Inne przykłady tej strategii to zakup firmy Virdia czy modyfikacja maszyny w Varkaus z myślą o produkcji tektury. Wszystkie nasze działania mają jeden wspólny cel: być na wygranej pozycji, dziś i jutro, razem z naszymi klientami.”.

Kierownictwo Stora Enso przewiduje, że sprzedaż spółki w 3. kwartale br. utrzyma się na poziomie podobnym do rezultatów 2. kwartału (ok. 2,5 mld euro), przy nieco niższym zysku operacyjnym EBIT. Wiele zakładów ze wszystkich działów Stora Enso zostanie objętych okresowymi przestojami związanymi z konserwacją maszyn. Ich koszt – w porównaniu z 2. kwartałem br. – będzie wyższy o 30 mln euro.

Zmiana na stanowisku CEO

W komunikacie do inwestorów Jouko Karvinen krótko podsumował pracę w Stora Enso na stanowisku CEO i pogratulował swojemu następcy: „Dziękuję naszym udziałowcom i akcjonariuszom za siedem lat pełnych wyzwań, ale i sukcesów. Do zrobienia pozostaje jeszcze bardzo dużo, ale jestem przekonany, że Karl-Henrik Sundström uzyska podobnie duże wsparcie i zaangażowanie przy przekształcaniu Stora Enso w globalną firmę bazującą na surowcach odnawialnych. Cieszę się, że to właśnie on przejmuje stery w koncernie. Przez dwa lata swojej pracy w Stora Enso zademonstrował olbrzymi zmysł biznesowy, strategiczne myślenie i koncentrację na ludziach. Jestem pewien, że przy ich wsparciu poprowadzi firmę w pełną sukcesów przyszłość”.

Karl-Henrik Sundström dodaje: „Jest dla mnie zaszczytem móc kierować taką firmą jak Stora Enso. Chcemy kontynuować rozpoczętą przez poprzedni zarząd ścieżkę zmian i budować przyszłość Stora Enso bazując na kompetentnych i zaangażowanych w swoją pracę ludziach. Jednym z moich krótkookresowych zadań jest właśnie stworzenie ukierunkowanego na sukces zespołu, który pomoże nam w rozwoju. W dalszym ciągu dużą wagę będziemy przywiązywać do spraw związanych z polityką zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnością korporacyjną. Dużo czasu chcę też poświęcić na analizę portfolio działów Renewable Packaging i Biomaterials, gdyż są to dla mnie częściowo nowe obszary”.
Karl-Henrik Sundström pełni obecnie funkcję wiceprezesa Stora Enso i kieruje działem Printing & Living (składającego się z jednostek Printing & Reading oraz Building & Living).

Źródło: PrintinPoland.com





Aktualności

2020-09-09 09:31:50 | Komentarze: 0

Drukarnia Mellow z pierwszą na świecie półformatową, hybrydową maszyną Koenig & Bauer Rapida 76 z modułem do cold stampingu

Nowe kierunki produkcji: wysoko uszlachetnione opakowania i niestandardowe wydruki o dużej wartości dodanej „Made of Print” – to hasło przyświeca działalności krakowskiej drukarni Mellow, która od ponad dwóch dekad jest obecna na polskim rynku usług poligraficznych realizowanych w technice offsetowej. Przez wiele lat główną część jej portfolio stanowiły szeroko rozumiane materiały marketingowe wysokiej jakości, skierowane głównie do klientów korporacyjnych. Obecnie Mellow – jak zapewnia prezes zarządu drukarni Wojciech Dworak – stara się zdywersyfikować swoją ofertę i rozszerzyć ją m.in. o wysoko uszlachetnione opakowania oraz inne produkty poligraficzne o wartości dodanej. Temu służą nowe inwestycje sprzętowe, m.in. w półformatową maszynę offsetową Rapida 76 z modułem do foliowania na zimno. To kolejne już rozwiązanie marki Koenig & Bauer, na jakie zdecydował się ten krakowski zakład poligraficzny, a zarazem pierwsza na rynku europejskim półformatowa maszyna hybrydowa (UV/LED) tego producenta, wyposażona w opcję do cold-stampingu i pierwsza na świecie tak rozbudowana konfiguracja modelu Rapida 76.

Drukowanie na materiałach bez ograniczeń - poznaj możliwości cyfrowego druku na tkaninach

Rynkowe nowości firmy Kodak w obszarze druku cyfrowego, rozwiązań CTP i systemów workflow

Druk etykiet szansą na sukces w niepewnych czasach: nowe możliwości biznesowe według Konica Minolta

Nilpeter na targach Labelexpo Europe: światowe premiery maszyn FA-26 i FA-22, model FA-17 w nowej konfiguracji

Drukarnia etykietowa Reganta z Łodzi po raz trzeci zainwestowała w maszynę fleksograficzną Mark Andy Performance Series

Maszyna bandująca Strapack - Akebono OB-360 od ScanPack - idealne rozwiązanie do wykorzystania w drukarniach!

Innowacyjne atramenty UV LED firmy Agfa Graphics z prestiżową nagrodą EDP Award 2017

Pierwszy w Polsce bigówko-perforator z falcerką online - Multigraf Touchline z oferty Duplo - w drukarni db PRINT Polska

Wydłużone terminy płatności – jak sobie z nimi radzić?