Wyniki Stora Enso za 3. kwartał 2011: kolejne udane miesiące

2011-10-28

Koncern Stora Enso poinformował o wynikach finansowych za 3. kwartał br. Były to kolejne udane miesiące dla skandynawskiego producenta. Osiągnął w tym okresie kwartalny zysk operacyjny rzędu 204 mln euro (bez jednorazowych wydatków i rzeczowej wyceny rynkowej), znacznie poprawiając przy tym płynność finansową (wzrosła ona do 1,181 mld euro).

Uwzględniając aktualną sytuację rynkową i konieczność utrzymywania stanów magazynowych na optymalnym poziomie, w 3. kwartale firma w dalszym ciągu redukowała swoje moce produkcyjne; proces ten będzie kontynuowany także w ostatnich trzech miesiącach br. Pomimo nienajlepszej koniunktury, Stora Enso wciąż podejmuje strategiczne kroki decydujące o jej przyszłości: zakończony został proces przejęcia firmy Inpac, zgodnie z planem realizowane są dwie ważne inwestycje w urugwajskim Montes del Plata i w polskiej Ostrołęce.

Przychody ze sprzedaży Stora Enso wyniosły w 3. kwartale br. 2,739 mld euro i były nieco niższe niż w analogicznym okresie ub.r. oraz w 2. kwartale tego roku. Zysk EBITDA (nieuwzględniający jednorazowych wydatków i rzeczowej wyceny rynkowej) wyniósł w nim 339,2 mln euro, zaś zysk operacyjny (nieuwzględniający jednorazowych wydatków i rzeczowej wyceny rynkowej) 204,2 mln euro.
Kończymy 3. kwartał tego roku zgodnie z założeniami – mówi Jouko Karvinen, CEO koncernu Stora Enso. – Poszczególne rynki, na których jesteśmy obecni, zachowywały się zgodnie z oczekiwaniami, jednak nieco gorzej radziły sobie działające na nich firmy, głównie z uwagi na niekorzystne różnice kursowe.
W lipcu przewidywaliśmy szybko rosnącą niepewność ekonomiczną i związaną z tym potrzebę stworzenia alternatywnych scenariuszy zapotrzebowania na nasze wyroby – kontynuuje Jouko Karvinen. – Dostrzegając wcześniejsze sygnały świadczące o słabnącym popycie, dokonaliśmy redukcji zapasów magazynowych w działach papierów graficznych i produktów drzewnych. Podczas gdy z jednej strony obserwujemy stabilizację w obszarze powlekanych papierów graficznych – będącą efektem wprowadzonych zmian – jest też dla nas jasne, że w 4. kwartale zarówno nasi klienci, jak i my sami, musimy dążyć do obniżania stanów magazynowych. To z kolei zmusza nas do kolejnej redukcji naszych mocy produkcyjnych – procesu w dużym stopniu realizowanego także w minionym kwartale.
W specjalnych oświadczeniu dla inwestorów i akcjonariuszy Jouko Karvinen przedstawił też plany Stora Enso na najbliższe miesiące: Podobnie jak do tej pory, w szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym nasze priorytety pozostają oczywiste: ochrona płynności finansowej, utrzymanie marż dzięki aktywnemu zarządzaniu mocami produkcyjnymi, zminimalizowanie liczby niewydolnych zasobów poprzez zmiany w portfolio produktów i kolejne akcje oszczędnościowe. Dobre wieści są takie, że mamy dziś dużo mocniejszą pozycję niż jeszcze kilka lat temu, głównie za sprawą niższych kosztów stałych. Zwiększyliśmy też naszą elastyczność dzięki outsourcingowi i innym działaniom, co zredukowało negatywny wpływ, jaki wywiera na nasze przychody spadający popyt. Ścieżka dalszej poprawy kosztów i wydajności, ale też szeroko rozumianej elastyczności, to nasz cel na najbliższe miesiące.
Jouko Karvinen odniósł się też do obecnie realizowanych, strategicznych projektów w różnych regionach świata: Zgodnie z planem przebiegają trzy inwestycje istotne dla naszej przyszłości: budowa nowej celulozowni w urugwajskim Montes del Plata, posadowienie nowej maszyny do produkcji tektury falistej w polskim zakładzie w Ostrołęce oraz uruchomienie produkcji krzyżowo laminowanego drewna w Austrii. Zakończyliśmy także z sukcesem proces przejęcia firmy Inpac. Nasze wyniki i płynność finansowa stanowią solidną bazę do rozwoju na wybranych rynkach.

Prognozy krótkookresowe
Przewiduje się, że popyt na tektury lite na opakowania dóbr konsumpcyjnych w porównaniu zarówno z 4. kwartałem 2010 jak i z 3. kwartałem br., ulegnie obniżeniu. Nieco wyższe zapotrzebowanie zostanie natomiast odnotowane w zakresie opakowań przemysłowych. W przypadku papierów gazetowych i powlekanych papierów magazynowych, przewiduje się nieznaczny spadek popytu w Europie; będzie on natomiast nieco bardziej odczuwalny na rynku niepowlekanych papierów magazynowych. Zapotrzebowanie na powlekane papiery graficzne pozostanie bez zmian, nieznaczny spadek obejmie za to papiery niepowlekane. Spadek zamówień dotknie też segment wyrobów drzewnych.
W porównaniu z 3. kwartałem, w ostatnich trzech miesiącach 2011 roku oczekuje się dalszej stabilizacji cen tektury litej na opakowania dóbr konsumpcyjnych oraz nieznacznego ich spadku na opakowania przemysłowe. Na rynku europejskim oczekuje się stałego poziomu cen papierów gazetowych, magazynowych i powlekanych graficznych. W przypadku niepowlekanych papierów graficznych oraz wyrobów drzewnych ceny mogą ulec nieznacznej obniżce.

Pomimo wyższych cen na produkty Stora Enso w porównaniu z 4. kwartałem 2010, na wyniki koncernu będą mieć znaczący wpływ zarówno rosnące koszty jak i konsekwentnie wprowadzane redukcje w bieżącej produkcji. W związku z tym kierownictwo koncernu przewiduje, że w 4. kwartale 2011 zysk operacyjny firmy (nieuwzględniający jednorazowych wydatków i rzeczowej wyceny rynkowej) może być na poziomie niższym od ubiegłorocznego.



Dodatkowe informacje na temat produktów Stora Enso:
Stora Enso Polska Sp. z o.o.
Ul. Fabryczna 5, 00-446 Warszawa
Tel. 0-22 501 11 20
Fax 0-22 501 11 21
E-mail: Ewa.Kubicka@storaenso.com
http://www.storaenso.com
Opracowanie merytoryczne informacji (na podstawie informacji Stora Enso):PAI




Aktualności

2020-09-09 09:31:50 | Komentarze: 0

Drukarnia Mellow z pierwszą na świecie półformatową, hybrydową maszyną Koenig & Bauer Rapida 76 z modułem do cold stampingu

Nowe kierunki produkcji: wysoko uszlachetnione opakowania i niestandardowe wydruki o dużej wartości dodanej „Made of Print” – to hasło przyświeca działalności krakowskiej drukarni Mellow, która od ponad dwóch dekad jest obecna na polskim rynku usług poligraficznych realizowanych w technice offsetowej. Przez wiele lat główną część jej portfolio stanowiły szeroko rozumiane materiały marketingowe wysokiej jakości, skierowane głównie do klientów korporacyjnych. Obecnie Mellow – jak zapewnia prezes zarządu drukarni Wojciech Dworak – stara się zdywersyfikować swoją ofertę i rozszerzyć ją m.in. o wysoko uszlachetnione opakowania oraz inne produkty poligraficzne o wartości dodanej. Temu służą nowe inwestycje sprzętowe, m.in. w półformatową maszynę offsetową Rapida 76 z modułem do foliowania na zimno. To kolejne już rozwiązanie marki Koenig & Bauer, na jakie zdecydował się ten krakowski zakład poligraficzny, a zarazem pierwsza na rynku europejskim półformatowa maszyna hybrydowa (UV/LED) tego producenta, wyposażona w opcję do cold-stampingu i pierwsza na świecie tak rozbudowana konfiguracja modelu Rapida 76.

Drukowanie na materiałach bez ograniczeń - poznaj możliwości cyfrowego druku na tkaninach

Rynkowe nowości firmy Kodak w obszarze druku cyfrowego, rozwiązań CTP i systemów workflow

Druk etykiet szansą na sukces w niepewnych czasach: nowe możliwości biznesowe według Konica Minolta

Nilpeter na targach Labelexpo Europe: światowe premiery maszyn FA-26 i FA-22, model FA-17 w nowej konfiguracji

Drukarnia etykietowa Reganta z Łodzi po raz trzeci zainwestowała w maszynę fleksograficzną Mark Andy Performance Series

Maszyna bandująca Strapack - Akebono OB-360 od ScanPack - idealne rozwiązanie do wykorzystania w drukarniach!

Innowacyjne atramenty UV LED firmy Agfa Graphics z prestiżową nagrodą EDP Award 2017

Pierwszy w Polsce bigówko-perforator z falcerką online - Multigraf Touchline z oferty Duplo - w drukarni db PRINT Polska

Wydłużone terminy płatności – jak sobie z nimi radzić?