Udział HP w polskim rynku tonerów do laserowych urządzeń drukujących wzrósł w ostatnim czasie do 60,1 proc.

2012-02-13

Choć do tanga trzeba dwojga, to intencje i rytm nadaje tancerce partner. Podobnie jest w tworzeniu druku laserowego. Aż 70 proc. systemu, który odpowiada za przetwrazanie obrazu, znajduje się w kasecie drukującej.

Najmniejsze odejście od oryginalnych parametrów może spowodować, że kaseta z tonerem będzie przeciekać, wydruki stracą najwyższą jakość, a koszty eksploatacji wzrosną dodatkowo nawet o 20 proc.

Idealna formuła

Kaseta drukująca HP nie jest tylko i wyłącznie prostym pojemnikiem. To także dziesiątki drobnych elementów, m.in. listwa rozprowadzająca, specjalny wałek odpowiedzialny za ładowanie elektryczne, listwa czyszcząca i, wreszcie, toner, który zawiera środek kontrolujący ładowanie, wosk, żywicę, pigment i wiele innych substancji. „Dość dodać, że każdy oryginalny toner HP opracowywany jest specjalnie dla każdego rodzaju drukarki, a w zależności od zmiany rozmiaru i szybkości drukowania jego formuła, w tym właściwości ładujące i spajające, jest modyfikowana, tak, by zapewnić optymalną jakość i wydajność generowanych wydruków”, mówi Wojciech Grunwald, Dyrektor Działu LaserJet & Enterprise Solutions HP Polska.

Podobne możliwości, owszem, deklarują dostawcy alternatywnych materiałów eksploatacyjnych, ale efekty są inne. Choćby niewielkie odejśćie od parametrów wytwarzania oryginalnych materiałów eksploatacyjnych HP prowadzi nie tylko do innego składu chemicznego tonera, innej temperatury jego przylegania do papieru i innych odcienii kolorów na wydrukach, ale też do podwyższonego ryzyka uszkodzenia urządzenia drukującego i konieczności powtórnego drukowania dokumentów. Odzwierciedleniem są niezależne badania przeprowadzone przez QualityLogic Inc.
W badaniach porównano oryginalne kasety z monochromatycznym tonerem HP z 216 zamiennikami, oferowanymi przez dziewięciu producentów – ActiveJet, Armor, BlackPoint, HQ Emstar, Lyreco, Pelikan, Sky Print, Solution Print i Xerox. O ile oryginalne tonery HP nie wykazały żadnych usterek, o tyle 2 na 5 zamienników (41,7 proc. spośród 216 przetestowanych) okazały się wadliwe.(3)

Pozorne oszczędności

Wniosków, którymi podzielili się eksperci QualityLogic Inc., jest więcej. W porównaniu ze średnią 61,0 proc. dla przetestowanych zamienników, kasety z oryginalnym tonerem HP umożliwiły wydrukowanie średnio 97,0 proc. stron, które zostały sklasyfikowane jako nadające się do dystrybucji poza firmą (np. do klientów, producentów i dostawców).(3)
Ponadto, 87 spośród 216 zamienników wydrukowało 50 proc. lub więcej stron, które były nieakceptowane w zastosowaniach biznesowych lub nadawały się wyłącznie do wewnętrznego użytku. Jednocześnie oryginalne kasety z tonerem HP wykazały się dobrym przyleganiem tonera, podczas gdy na stronach drukowanych za pomocą zamienników występowały problemy z wiązaniem tonera, co oznaczało większe prawdopodobieństwo zdrapania lub przeniesia wydruku na inne strony.(3)
Wyniki badań QualityLogic Inc. pokrywają się z wnioskami Gartnera, które opublikowano w raporcie "Saving Money on Remanufactured Printer Supplies is Harder Than it Sounds" ("Oszczędzanie pieniędzy na regenerowanych wkładach jest trudniejsze, niż mogłoby się wydawać").
60,1 proc. udziałów

Eksperci Gartnera wprawdzie przyznają, że dostawcy regenerowanych wkładów zwykle wymieniają je bezpłatnie w razie awarii, ale jednocześnie przypominają, że klient musi zwrócić — albo przynajmniej zgłosić — uszkodzony wkład. Dla klientów biznesowych to nie tylko zwykła niedogodność, ale też dodatkowe koszty i strata tak cennego dziś czasu, ponieważ awaria sprzętu drukującego zwykle wymaga interwencji zewnętrznych konsultantów.(4)

Podobnymi doświadczeniami dzielą się nowi klienci HP, którzy jeszcze kilka lat temu chcieli zaoszczędzić, kupując zamienniki, ale efekt był odwrotny od zamierzonego i zaczęli używać oryginalnych materiałów eksploatacyjnych. Potwierdzeniem są niedawne badania GFK Polonia. Popyt na oryginalne tusze i tonery HP rośnie sukcesywnie od 2-3 lat i dziś ich udział w polskim rynku wynosi odpowiednio 65,1 proc. (wzrost o 7 proc. w porównaniu z 2010 r.) i 60,1 proc. (wzrost o 2,5 proc.). (1)
„Ten trend powinien się utrzymać także w przyszłości, choć niektórzy dostawcy zamienników chętnie kontrargumentują wyniki badań QualityLogic Inc., powołując się na inne, też niezależne testy, ale przeprowadzane w oparciu o materiały eksploatacyjne dostarczone przez samych zleceniodawców badań”, mówi Wojciech Grunwald.
HP praktykuje inne zasady. QualityLogic Inc. nabył na potrzeby wspomnianych badań oryginalne tonery HP i zamienniki we własnym zakresie, za pośrednictwem standardowych kanałów sprzedaży, sklepów internetowych lub bezpośrednio u producentów. „Zastosowanie się do tak przejrzystych zasad było uczciwsze wobec klientów, którzy mogli wyrobić sobie opinię w oparciu o badania niepozostawiające najmniejszych niedomówień”, dodaje Wojciech Grunwald.

Stabilny poziom

Dotyczy to także procesu wytwarzania materiałów eksploatacyjnych. „Nawet 80 proc. surowców wykorzystanych w produkcji kaset z oryginalnym tonerem HP pochodzi z recyklingu. Jednocześnie wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe. W przypadku zamienników klient takiej pewności już nie ma”, mówi Wojciech Grunwald.
Wielu dostawców zamienników, choć zarzeka się, że od podstaw produkuje materiały eksploatacyjne, część zużytych kaset musi poddawać regeneracji. Inaczej zamienniki stałyby się nieporównywalnie droższe, a tym samym – ze względu na mniejszą wydajność i gorszą jakość – straciłyby swój jedyny atut w porównaniu z oryginalnymi materiałami eksploatacyjnymi HP.
Znaczna część producentów zamienników przemilcza ten fakt, nie informując na opakowaniach, czy produkt jest fabrycznie nowy. Tymczasem prawdopodobieństwo powtórzenia drukowania, wycieku czy uszkodzenia drukarki jest tym większe, im częściej kaseta była poddawana regenracji (w ostatnich latach, ze względu na deficyt, dostawcy zamienników musieli to robić kilkakrotnie).
Warto o tym pamiętać, bo choć ceny oryginalnych tonerów HP są wyższe niż ceny zamienników, to materiały te gwarantują nie tylko najlepszą jakość wydruków, ale też koszty na stabilnym poziomie. W biznesie jest to bezcenne.

HP - informacje
HP stwarza nowe okazje do tego, aby technologia mogła wywrzeć znaczący wpływ na ludzi, firmy, rządy i społeczeństwa. Jako największa na świecie firma technologiczna HP dysponuje ofertą, która obejmuje druk, osobiste przetwarzanie danych, oprogramowanie, usługi oraz infrastrukturę IT, pomagając klientom w rozwiązywaniu problemów. Więcej informacji o HP (NYSE: HPQ) można znaleźć pod adresem http://www.hp.com.
(1) Źródło: GfK Polonia Sp. z o.o., Retail and Technology, „Cartridges Market in Poland”, sierpień 2011
(2) HP na podstawie badań przeprowadzonych w 2010 r. przez QualityLogic na zlecenie HP, w których porównano oryginalne wkłady z czarnym tonerem HP z wkładami innych firm dostępnymi w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce do drukarek HP LaserJet P1505 i P4015. Szczegóły pod adresem: www.qualitylogic.com/EMEAmonotonertest.pdf. Kalkulacja uwzględnia wydatki na papier, wymianę wkładów oraz pracę związaną z ponownym drukiem. Zakłada równą liczbę wydruków do użytku zewnętrznego, wewnętrznego i indywidualnego. Koszty pracy wg badań Mercer 2009 Global Pay Study. Przyjęto, że cena zakupu wkładu HP wynosi 140 euro, a cena zakupu wkładu innej firmy jest niższa o 42 proc. Rzeczywiste ceny, koszty i oszczędności mogą być inne.
(3) Na podstawie badań przeprowadzonych w 2010 r. przez QualityLogic na zlecenie HP, w których porównano oryginalne wkłady z czarnym tonerem HP (HP 36A i 64A) oraz dziewięć marek wkładów oferowanych przez innych producentów w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce do drukarek HP LaserJet P1505 i P4015. W badaniu zdefiniowano następujące problemy dotyczące wkładów:
- niesprawne od początku (DOA), wkłady, które
- wykazywały znaczne wycieki tonera (1 cm3 lub więcej) przed lub w trakcie procesu instalacji
- wydrukowały nie więcej niż 10 stron, zanim jakość spadła do bezużytecznej
- drukowały strony, które zaklasyfikowano jako „Do ograniczonego
użytku: nie do dystrybucji” i nie poprawiły jakości
- miały pęknięte lub brakujące części lub w ogóle nie drukowały po zainstalowaniu
- przedwcześnie zużyte (EEOL): wkłady, które wydrukowały mniej niż 75% średniej wydajności, uzyskanej dla wszystkich wkładów w teście dla danej marki i modelu wkładu, ale nie należą do DOA, zaklasyfikowano jako EEOL
- niska jakość (LQ): 50% lub więcej stron próbnych zostało zakwalifikowane jako nadające się do ograniczonego zastosowania lubbezużyteczne, ale nie należą do kategorii DOA), zakwalifikowano jako LQ.

(4) Źródło: Gartner, „"Saving Money on Remanufactured Printer Supplies is Harder Than it Sounds”, czerwiec 2010, więcej informacji na www.hp.com/sbso/product/supplies/gartner-analysis.pdf





Aktualności

2020-09-09 09:31:50 | Komentarze: 0

Drukarnia Mellow z pierwszą na świecie półformatową, hybrydową maszyną Koenig & Bauer Rapida 76 z modułem do cold stampingu

Nowe kierunki produkcji: wysoko uszlachetnione opakowania i niestandardowe wydruki o dużej wartości dodanej „Made of Print” – to hasło przyświeca działalności krakowskiej drukarni Mellow, która od ponad dwóch dekad jest obecna na polskim rynku usług poligraficznych realizowanych w technice offsetowej. Przez wiele lat główną część jej portfolio stanowiły szeroko rozumiane materiały marketingowe wysokiej jakości, skierowane głównie do klientów korporacyjnych. Obecnie Mellow – jak zapewnia prezes zarządu drukarni Wojciech Dworak – stara się zdywersyfikować swoją ofertę i rozszerzyć ją m.in. o wysoko uszlachetnione opakowania oraz inne produkty poligraficzne o wartości dodanej. Temu służą nowe inwestycje sprzętowe, m.in. w półformatową maszynę offsetową Rapida 76 z modułem do foliowania na zimno. To kolejne już rozwiązanie marki Koenig & Bauer, na jakie zdecydował się ten krakowski zakład poligraficzny, a zarazem pierwsza na rynku europejskim półformatowa maszyna hybrydowa (UV/LED) tego producenta, wyposażona w opcję do cold-stampingu i pierwsza na świecie tak rozbudowana konfiguracja modelu Rapida 76.

Drukowanie na materiałach bez ograniczeń - poznaj możliwości cyfrowego druku na tkaninach

Rynkowe nowości firmy Kodak w obszarze druku cyfrowego, rozwiązań CTP i systemów workflow

Druk etykiet szansą na sukces w niepewnych czasach: nowe możliwości biznesowe według Konica Minolta

Ekstrakcja pyłu w drukarniach i introligatorniach

Nilpeter na targach Labelexpo Europe: światowe premiery maszyn FA-26 i FA-22, model FA-17 w nowej konfiguracji

Drukarnia etykietowa Reganta z Łodzi po raz trzeci zainwestowała w maszynę fleksograficzną Mark Andy Performance Series

Maszyna bandująca Strapack - Akebono OB-360 od ScanPack - idealne rozwiązanie do wykorzystania w drukarniach!

Innowacyjne atramenty UV LED firmy Agfa Graphics z prestiżową nagrodą EDP Award 2017

Pierwszy w Polsce bigówko-perforator z falcerką online - Multigraf Touchline z oferty Duplo - w drukarni db PRINT Polska