Druk zapachowy idealny dla materiałów reklamowych

2006-08-12

Jedną z zasad skutecznej reklamy jest jednoczesne oddziaływanie na kilka zmysłów. Możliwe jest obecnie utrwalenie wizerunku reklamowanej firmy działając na wzrok i węch potencjalnych klientów. Kolorowe, pachnące materiały reklamowe mogą być bardzo dobrą formą reklamy.

Farby zapachowe należą do farb specjalnych przeznaczonych do uszlachetniania druku np. na ulotkach reklamowych. Farby te wydzielają zapach po przetarciu zadrukowanej powierzchni. Wówczas następuje zniszczenie mikrokapsułek zawierających substancje zapachowe. W grupie tego typu farb występują też farby:

- zmiennooptyczne, które zmieniają swój kolor w zależności od kąta obserwacji,
- termochromowe, które pod wpływem określonej temperatury zmieniają barwę, barwa powraca do wyjściowej po przywróceniu pierwotnej temperatury,
- fotochromowe, zmieniające barwę pod wpływem promieniowania słonecznego,
- luminescencyjne, które emitują część zaabsorbowanego widma światła w ciemności po uprzednim napromieniowaniu światłem lub które świecą pod wpływem promieniowania UV lub IR,
- magnetyczne, druk wykonany tymi farbami reaguje na silny magnes,
- zabezpieczające przed kserowaniem, druk wykonany tymi farbami nie daje się skserować,
- do zdrapek (złote, białe, srebrne),
- farby dające efekt lustrzanej powierzchni,
- farby wypukłe, wystające wyraźnie ponad powierzchnię drukowanego podłoża.

Na temat fenomenu zapachu w reklamie papierowej przeprowadzono dotychczas sporo badań. Ich wyniki pokazują m.in. że pod wpływem woni konsumenci dłużej przebywają w sklepie i bardziej pozytywnie oceniają produkty. Zapachy ponadto mają zdolność wywoływania wspomnień, są źródłem informacji oraz wpływają na emocje przy wyborze określonych materiałów reklamowych.



Obecnie firmy drukarskie wraz z drukiem zapachowym są w stanie uzyskać unikalny charakter każdych materiałów drukowanych. Może on być doskonałym narzędziem wykorzystywanym przy planowanych akcjach teaserowych, insertach, druku zaproszeń, rozsyłaniu sampli produktów czy wreszcie broszurach reklamowych.

Technologia druku zapachowego i możliwość przenoszenia wybranej kompozycji zapachowej na materiały drukowane jest względnie nowa na polskim rynku. Może ją już jednak zaoferować sporo firm. Umożliwia ona także naniesienie dowolnej liczby kompozycji zapachowych na jednym arkuszu, a wykorzystywane kompozycje zapachowe charakteryzują się bardzo dobrą jakością i trwałością. Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia klientów! Materiały reklamowe, korespondencja, foldery, kalendarze i wizytówki mogą teraz pachnieć wybraną kompozycją zapachową, która skutecznie wyróżni je od konkurencji.

Unikalna technologia nadruku zapachowego zamyka czar ulotnych zapachów w micro-kapsułkach, które w połączeniu z pastą rozpraszającą pozwalają uzyskać trwały aromat na różnych rodzajach materiału, takich jak np.: bawełna, poliester, nylon i papier. Nadruk zapachowy jest bezbarwny, dobrze znosi wysokie temperatury i pranie, jest w stanie oddawać aromat nawet przez kilka lat.

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele kompozycji zapachowych nawiązujących do motywów zarówno roślinnych, owocowych jak i przypominających wiodące marki najlepszych perfum: Truskawka, Cytryna, Wanilia, Mięta, Wildflowers (przypominający jaśmin), Lawenda, Leśny (sosnowy), Ambrozja (piżmo), Figi, Tropikalny raj (nawiązujący do kompozycji zapachowej wody Savage), Bukiet (nawiązujący do kompozycji zapachowej perfum Chanel), Jabłko, Pomarańcza, Cola, Ananas, Kawa, Banan, Wiśnia, Winogrono, Pizza, Czekolada.

Zródła: www.consensus-technology.pl, www.egospodarka.pl, www.drux.com.pl, www.pasja.com.pl, Wikipedia