10-procentowy wzrost zysku operacyjnego - Wyniki Stora Enso za rok 2011

2012-02-09

Koncern Stora Enso poinformował o wynikach za czwarty kwartał ub.r. i za cały rok 2011. Skandynawski producent odnotował w nim – w porównaniu z rokiem wcześniejszym – niemal 10-procentowy wzrost zysku operacyjnego: z 797,3 do 866,7 mln euro.

Jednocześnie – w ślad za reorganizacją systemu raportowania począwszy od pierwszego kwartału 2012 – firma zapowiedziała dalsze działania restrukturyzacyjne, które mają objąć jednostkę biznesową Printing & Reading (powlekane papiery magazynowe) oraz zakłady produkcyjne zlokalizowane w Szwecji. Kierownictwo Stora Enso zakłada, że zysk operacyjny w pierwszym kwartale 2012 będzie zbliżony do osiągniętego w ostatnich trzech miesiącach ub.r.

O niemal 10-procentowym wzroście zysku operacyjnego (EBIT) zdecydowała przede wszystkim konsekwentnie realizowana przez Stora Enso polityka cenowa. Dzięki temu firma osiągnęła w 2011 roku sprzedaż wielkości 10 964,9 mln euro, przy 10 296,9 mln euro w roku 2010 (wzrost o ponad 9%). Jej zysk operacyjny, nieuwzględniający jednorazowych wydatków i rzeczowej wyceny rynkowej (EBITDA), również się zwiększył w tym okresie: z 1216,5 mln euro do 1308 mln euro (wzrost o 9,3%). Koncern odnotował wysokie przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej, które zamknęły się kwotą 1034 mln euro (przy 992 mln euro rok wcześniej). Z kolei wskaźnik ROCE, określający wydajność firmy i rentowność inwestycji w jakie jest zaangażowana, wzrósł w 2011 roku do 10%.
Miniony rok był dla nas okresem dalszych przemian – pisze w specjalnym komunikacie dla klientów i akcjonariuszy Jouko Karvinen, CEO koncernu Stora Enso. – Podczas gdy całoroczne wyniki wskazują na wzrost zysku operacyjnego, jego druga połowa, a zwłaszcza czwarty kwartał jasno pokazały, że nasz projekt Rethink nadal wymaga dużego zaangażowania i kontynuacji.

Efekt spowolnienia gospodarczego w czwartym kwartale 2011
We wspomnianym czwartym kwartale 2011 firma osiągnęła sprzedaż w wysokości 2 681,6 mln euro – niemal identyczną jak w analogicznym okresie roku 2010. Jednak zarówno zysk operacyjny, nieuwzględniający jednorazowych wydatków i rzeczowej wyceny rynkowej (EBITDA) jak i zysk operacyjny (EBIT) spadły, ten drugi ze 177 mln euro do 145 mln euro. Tym samym wzrost cen i zmiany w polityce sprzedaży produktów nie zrekompensowały niższych zamówień i wyższych kosztów produkcji. Firma poprawiła w nim natomiast przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej (zwiększając je z 265 mln euro do 302 mln euro), głównie za sprawą odpowiedniego zarządzania kapitałem obrotowym. Zachowana została także wysoka płynność finansowa spółki (1 134 mln euro, przy 1 103 mln euro rok wcześniej).
Na wyniki czwartego kwartału wpłynęły w znacznym stopniu niepewność ekonomiczna i spowolnienie gospodarcze – kontynuuje Jouko Karvinen. – Polityka cenowa realizowana konsekwentnie od początku 2011 pomogła nam zachować pozytywne rezultaty w skali całego roku, pomimo słabszego czwartego kwartału, jak też utrzymać na satysfakcjonującym poziomie wskaźniki przepływów gotówkowych i płynności finansowej. Jest to kluczowe dla przemian zachodzących w całej grupie i prowadzonych przez nas strategicznych inwestycji na rozwijających się rynkach.

Zmian ciąg dalszy
Patrząc wstecz na kondycję Stora Enso w całym roku 2011, staje się jasne, że konieczne jest zarówno zwiększenie elastyczności oraz wydajności działań jak też budowanie lojalności naszych klientów – pisze dalej Jouko Karvinen. – I nawet biorąc pod uwagę większe przepływy gotówkowe w czwartym kwartale, musimy raz jeszcze zaprojektować cały nasz łańcuch dostaw, by uzyskać odpowiednią ilość gotówki z kapitału obrotowego, niezbędną na czekające nas w przyszłości inwestycje.
Z tego względu firma już w styczniu ogłosiła reorganizację swoich jednostek biznesowych. Ma ona na celu zwiększyć konkurencyjność Stora Enso na różnych rynkach i to – jak podkreśla Jouko Karvinen – w jak najkrótszym czasie: Przejrzystość, policzalność i prostota naszej nowej struktury jednostek biznesowych ma znacznie przyspieszyć ten proces.

Krótkookresowe prognozy na 2012
Kierownictwo koncernu zakłada, że w pierwszym kwartale 2012 firma osiągnie zysk operacyjny (EBIT) na poziomie zbliżonym do tego z ostatnich trzech miesięcy ub.r. Mimo spodziewanej poprawy wyników poszczególnych jednostek biznesowych, oczekiwane są słabsze wyniki z działalności w przemyśle leśnym. Także otoczenie rynkowe w pierwszych miesiącach 2012 roku nie będzie sprzyjające. Na rynkach europejskich nadal ma się utrzymywać stan niepewności i małej przejrzystości. Natomiast pozytywnie w wynikach spółki powinien odbić się spodziewany spadek jej kosztów zmiennych.
Czeka nas w najbliższym czasie wiele kolejnych wyzwań – podkreśla Jouko Karvinen. – Musimy zatem nadal koncentrować się na właściwej polityce cenowej oraz poprawie przepływów gotówkowych. Budowa celulozowni w urugwajskim Montes del Plata przebiega zgodnie z planem, w tej chwili pracuje przy niej niemal cztery tysiące ludzi. Jest to z pewnością projekt, z którego możemy być bardzo dumni. Podsumowując, przed nami kolejny trudny rok. Rok, w którym chcemy poprawić naszą wydajność, usprawnić łańcuch dostaw i zwiększyć satysfakcję klienta. Ale też kolejny ekscytujący rok budowania i przekształcania całej grupy Stora Enso.

Dodatkowe informacje na temat produktów Stora Enso:
Stora Enso Polska Sp. z o.o.
Ul. Fabryczna 5, 00-446 Warszawa
Tel. 0-22 501 11 20
Fax 0-22 501 11 21
E-mail: Ewa.Kubicka@storaenso.com
http://www.storaenso.com

Opracowanie merytoryczne informacji (na podstawie informacji Stora Enso):PAI




Aktualności

2020-09-09 09:31:50 | Komentarze: 0

Drukarnia Mellow z pierwszą na świecie półformatową, hybrydową maszyną Koenig & Bauer Rapida 76 z modułem do cold stampingu

Nowe kierunki produkcji: wysoko uszlachetnione opakowania i niestandardowe wydruki o dużej wartości dodanej „Made of Print” – to hasło przyświeca działalności krakowskiej drukarni Mellow, która od ponad dwóch dekad jest obecna na polskim rynku usług poligraficznych realizowanych w technice offsetowej. Przez wiele lat główną część jej portfolio stanowiły szeroko rozumiane materiały marketingowe wysokiej jakości, skierowane głównie do klientów korporacyjnych. Obecnie Mellow – jak zapewnia prezes zarządu drukarni Wojciech Dworak – stara się zdywersyfikować swoją ofertę i rozszerzyć ją m.in. o wysoko uszlachetnione opakowania oraz inne produkty poligraficzne o wartości dodanej. Temu służą nowe inwestycje sprzętowe, m.in. w półformatową maszynę offsetową Rapida 76 z modułem do foliowania na zimno. To kolejne już rozwiązanie marki Koenig & Bauer, na jakie zdecydował się ten krakowski zakład poligraficzny, a zarazem pierwsza na rynku europejskim półformatowa maszyna hybrydowa (UV/LED) tego producenta, wyposażona w opcję do cold-stampingu i pierwsza na świecie tak rozbudowana konfiguracja modelu Rapida 76.

Drukowanie na materiałach bez ograniczeń - poznaj możliwości cyfrowego druku na tkaninach

Rynkowe nowości firmy Kodak w obszarze druku cyfrowego, rozwiązań CTP i systemów workflow

Druk etykiet szansą na sukces w niepewnych czasach: nowe możliwości biznesowe według Konica Minolta

Nilpeter na targach Labelexpo Europe: światowe premiery maszyn FA-26 i FA-22, model FA-17 w nowej konfiguracji

Drukarnia etykietowa Reganta z Łodzi po raz trzeci zainwestowała w maszynę fleksograficzną Mark Andy Performance Series

Maszyna bandująca Strapack - Akebono OB-360 od ScanPack - idealne rozwiązanie do wykorzystania w drukarniach!

Innowacyjne atramenty UV LED firmy Agfa Graphics z prestiżową nagrodą EDP Award 2017

Pierwszy w Polsce bigówko-perforator z falcerką online - Multigraf Touchline z oferty Duplo - w drukarni db PRINT Polska

Wydłużone terminy płatności – jak sobie z nimi radzić?